“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. "[Ali Imran: 8]

Thursday, March 26, 2015

MARCH 2015

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia,

Terlalu lama x mencoret dan terlalu banyak untuk dikongsi. Namun kekangan masa x dapat lah nak sharing semua. Banyak yang terjadi sepanjang 3 bulan pertama untuk 2015 nie...Ape pun syukur dengan nikmat yg Allah bagi. Nikmat nyawa kerana masih lagi bernafas. Nikmat kasih sayang. Nikmat rezeki. Nikmat iman dan Islam itu lah yang paling berharga. Sedar tak sedar....usia kita pun makin hari makin muda :) Mengapa makin muda??? sebab kita makin singkat untuk bertemu kematian yang ntah bila akan kunjung tiba.

Frankly saya takut kalau saya dijemput tanpa saya bersedia. Tapi bila nya nak bersedia kan??? So jawapan tue hanya diri sendiri yang tahu. Kita selalu cakap x bersedia untuk itu x bersedia untuk ini. Tapi up to when nak ready nya....Jadi jawapan nya adalah dengan langkah pertama untyuk menuju kearah itu. Qadak n qadar Allah itu rahsia yang tidak kita ketahui. So kena lah usaha kearah itu. Agar impian menjadi kenyataan. InshaAllah jika kita usaha pasti akan dapat. Itu janji Allah...Niatlah kerana Dia.

Sejujurnya saya juga banyak impian yang hendak dicapai. Terlalu banyak. namun siikit sikit saya cuba usaha kan. Dalam masa yang sama saya terus doa dan berdoa agar niat saya x terpesong. Tawakal dengan usaha itu dengan harapan ia bole dicapai dengan redha dan bantuan Allah. Untuk kalian semua juga begitu...doa saya sentiasa ada untuk kalian semua sekali pun kita x kenal x pernah bersua. Namun InshaALLAH kita mungkin bertemu di sana. OK...its time to stop sudah...saya nak kena continue experiment. Till we meet again.....Semoga kalian semua ceria dan bahagia. Semoga urusan kalian dipermudahkan.

Assalamualaikum 

Tuesday, February 3, 2015

Basic

Just sharing ma fav subject during diploma time. Its basic...but very useful :)

Tuesday, November 4, 2014

Something to ponder

I got these thru whatsapp... Terkesan di hati buat saya rasa nak share dgn kalian....
================================
Tlg baca walau sesibuk mana..motivasi yg sgt hebat..masya Allah
Bacalah cukup mrnginsafkan
LELAKI TUA BERKAIN PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI LEPAS ASAR SAMPAI MAGHRIB...

Tulisan Dato Roslan Abd Hamid

Saya jumpa lelaki tua ini..
Selalu lepas Asar, dia iktikaf di Masjid..
Baca al Quran..
Umur dlm 70an..

Duduk rumah dkt masjid..
Rumah agam besar & menarik..
Hartanya di sana sini..
Ada bangunan komesil tengah bandar, bernilai dlm RM 35 juta..

Pendapatan pasif kutip sewa dlm RM70k sebln...
Belanja RM 20k & baki RM50k, dia sedekah & infaq..
Dia tenang bersendirian melayani anak cucu..

Saya mahu ambil gambar, tapi dia menolak..
Katanya malu..
Saya minta 1 formula, dia berikan 10...

Saya catat & mahu kongsikan..
1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa..
Doa ibubapa adalah segala galanya..
Ia tiada hijab, terus termakbul..
Raikan ibubapa & jaga mereka sepanjang usia..
Doakan mereka apabila telah tiada..

2. Jaga masa..
Ia datang & berakhir..
Urus masa antara 5 waktu solat..
Atur kerja dgn sebaik cara..
Pada setiap waktu, ada perkara yg kita mulakan..
Berada di masjid, sebelum azan..
Masuk waktu, terus lah solat.. Selepas solat, bertebaran lah berusaha cari rezeki..

3. Berdoa dgn khusyuk..
Berserah pada Allah & bertawakal lah..
Allah tahu apa yg terbaik utk kita..

4. Namun begitu, kena lah berusaha..
Usaha pagi ptg siang & mlm..
Usaha lah bersungguh2..
Usaha bermula dgn berniat..
Lepas itu buat, sampai dpt..
Kalau tak dpt, usaha yg lain pula..
Adakan masa utk baca
Al-Quran..
Maka dia pun nasihatkan saya..
"Org yg membaca surah Al-Ikhlas satu kali, sama ganjarannya dgn memperolehi ganjaran membaca 1/3 Al-Quran..
Jadi jika membaca surah
Al-Ikhlas 3 kali, mendpt ganjaran seperti membaca 1 naskah Al-Quran..
Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas..
Kadang2 sampai 1000 kali sehari..

5. Jaga Kesihatan..
Banyak kan berjalan kaki..
Banyaknkan minum air masak atau air mineral..
Jaga pemakanan..

6. Hidup kena buat target & kena ada wawasan..
Ikat perut & usah membazir..
Makanan & minuman mesti lah dihabiskan..
Usah berlagak org kaya, padahal kita teman pada syait an..
Sentiasa lah belanja org mkn & minum..
Apabila mkn di kedai yg kecil,  perhatikan kebersihan kedai itu..
Apabila bersih masuk..
Disitu kita akan temui ramai org susah..
Belanja mereka mkn & minum..

7. Bila waktu maghrib, usah berada di atas jln...
Apabila dlm perjalanan, berhenti..
Cari lah masjid..
Apabila di rumah, tutup pintu rapat2..
Malam, buang sampah sarap..
Basuh pinggan mangkuk..
Pastikan semua teratur sebelum tidur..
Gunakan waktu antara maghrib & isyak utk tuntut ilmu agama..
Boleh dgr org mengajar..
Boleh juga baca kitab..
Lepas Isyak, buat kira2 untung & rugi..
Siapkan bahan utk kerja esok hari..

8. Usah takut jumpa org..
Walau pun 5 minit mahu berjumpa., pergi lah sendiri..
Usah pakai posmen apabila depani soal penting..
Biar kita merangkak panjat bangunan..
Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan..
Yg penting, sampaikan dgn tgn sendiri..

9. Balik mlm, usah cakap penat, usah cakap letih..
Usah cakap sakit..
Apabila sakit, senyum..
Allah sedang luruhkan dosa.. Lepas sakit, kita akan lagi bertenaga..
Siapakah dlm dunia nie yg tidak pernah rasa sakit, jatuh & dihina..
Semua pernah, termasuk lah Rasulullah SAW..
Namun, baginda ajar kita utk maafkan semua org..

10. Niat kan mahu kaya..
Niat kan mahu bantu ramai org..
Niat mahu jadi manusia berguna..
Niat itu macam tulis surat..
Dulu tiada internet, mcm tulis surat lah..
Salah tulis alamat, akan sampai salah tempatlah surat itu..
Maka tulis alamat betul2.. .

ayuh kita istiqamah dlam amalan kebaikan...yang baik jadikan qudwah yang buruk jadikan dakwah...bersama amar maaruf nahi mungkar..