“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. "[Ali Imran: 8]

Tuesday, March 1, 2011

Fajar

Alhamdulillah...semalam agak stress...but today saya happy...banyak terima berita yang baik...even ada juga masalah yang still x settle but I believe that it will be solved later on...inshaALLAH....

Entry kali nie, sekadar nak berkongsi ilmu yang saya dapat dari sebuah buku...mungkin bagi kalian ia tak ada ape sangat...but sepanjang baca buku tersebut, this part sangat menyentuh hati saya...



H.R Ahmad dan Abu Dawud: 
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: 
"Janganlah kamu meninggalkan 2 rakaat (sunat) Fajar sekalipun kamu ditinggalkan kuda...."

Seriously sangat tersentuh apabila membaca part ini...saya amati berkali-kali dan cuba memahaminya...mengapa Baginda Rasulullah menyatakan yang demikian?  

In my opinion lah kan...apabila kita ingin memulakan hari kita (kerja ayat tersebut merujuk kepada subuh) maka, barakah dari ALLAH adalah lebih penting, sekalipun kita ditinggalkan kuda (biarkan urusan yang lain pergi berlalu dahulu) namun jika kita biarkan kuda tersebut berlalu dan laksanaan solat 2 rakaat tersebut dahulu, saya yakin yang ALLAH akan buka rezeki yang lebih banyak buat kita...ALLAH akan permudahkan urusan kita pada hari itu.Yakin lah kerana saya dah cuba dan rezeki yang datang memang x boleh nak duga...hebat, sekali pun benda itu simple, namun ia sangat membantu kita dalam urusan seharian...lagi pun, solat ini dilaksanakan sebelum solat subuh...so kita pasti boleh buat...cubalah jika berkesempatan kerana ia adalah dituntut jika kita mampu...kalau x nak buat, x mengapa...but kalau buat Alhamdulillah...

Okaylah...tue je yang nak kongsi buat kali ini...

wassalam :)

No comments: