“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. "[Ali Imran: 8]

Friday, April 15, 2011

Surah ad-Dhuha

Salam sejahtera semua :)

Lama dah rase x update blog nie.Anyway x kisah lah kan...sebab nya komitmen sekarang buat saya x sempat nak menaip,berkongsi cerita dengan kalian semua. Thank you so much for those yg jejak kat sini....

Kali nie nak share sikit tentang surah ad-dhuha...saya percaya mostly tahu tentang surah nie kan? sebenarnya kan...banyak sangat kafiat/fadilat kalau kita amalkan surah ini...sebagai contoh, ita akan dimurahkan rezeki, dilapangkan segala urusan...amalkan surah ini malam dan siang...kalau berkesempatan, tunaikan solat dhuha...yela, dapat keluar minum around 10pm tue, apa kata ambil 5-10 minutes untuk buat solat dhuha...selain dari hati kita senang, barakah juga akan sentiasa bersama kita...inshaALLAH....

Okay, jom kita tengok apa maksud ayat dalam surah dhuha :)

Demi waktu Dhuha; Dan malam apabila ia sunyi-sepi; (Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan Dia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik);Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya; Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda (berpuas hati); Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia memberikan perlindungan?; Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayat petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)?; Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Dia memberikan kekayaan? ; Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya; Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik; Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.

Nice kan ayat2 yang telah diturunkan oleh Allah pada kita...jom lah ambil iktibar...saya menulis bukan sekadar untuk mengajak kalian amalkan surah dhuha ini, tetapi sebagai peringatan untuk diri sendiri juga...banyak juga kisah yang telah dikongsi oleh orang sekeliling tentang kafiat surah ini...saya yakin tentang janji Allah...saya yakin dengan segalanya...kerana setiap apa yang berlaku adalah aturan dari Dia, kita perlu berusaha dan bertawakal....

Ath-Thalaq (2- 4): Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, niscaya Allah akan menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya.” 




 Selamat beramal!
(@___@) 

2 comments:

Eyrique Ettiqaz. said...

patut la dah lama x hentak2 keyboard,rupanye bz bebeno.hehe

mlm2 ni,dpt lagi ilmu.10q.

Chegu Zubir said...

nice3....hehehhee...bz bebenor yer

im new follower of u

jom baca
Gagal Bercinta itu Kenangan Indah