“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. "[Ali Imran: 8]

Saturday, April 2, 2011

Belajar

Result SPM bebaru nie sangat mengejutkan saya. Anak-anak buah pakat dapat straight A's. Tahniah sesangat kat dorang. Angah dorang pun x sepandai itu. Rata-rata survey tanya kawan, kenalan etc sedara mara dorang yang amik SPM majority dapat >5 A's. Hebat betul saya rasa. Adakah soalan SPM dorang senang atau pun sememangnya mereka usaha bersungguh-sungguh. Belajar tanpa henti, siang malam??? Saya x pasti dengan itu, namun saya yakin jawapan nye ada pada setiap individu. Disebalik itu, banyak jugak persoalan yang timbul, muncul dikalangan masyarakat sekeliling...antaranya..."competition tinggi, susah la yang x dapat straight A's nak sambung blaja di peringkat tertinggi"..."kalau x dapat straight A's tue nak masuk uni susah, so macam mana lah masa depan mereka???"...bla..bla..bla....macam-macam lagi.....

Saya sendiri bukanlah seorang yang pandai, bijak tue apatah lagi. Saya cuba untuk buat yang terbaik dapat setiap pembelajaran saya namun kadang-kadang tersasar jugak. Sehingga kini saya masih lagi bergelar seorang pelajar. Ramai juga yang asyik bertanya, "bila nak kerja nie?", "sampai bila nak belajar jer?", " xjemu ke asyik belajar?" etc. Penat melayan segala pertanyaan, saya sekadar tersenyum. Biarlah ia menjadi tanda tanya buat mereka. Actually, saya rasa peluang untuk belajar itu adalah rezeki. Perjalanan saya untuk sampai ke peringkat ini adalah satu rahmat dari Allah. Sungguh, saya x tipu kerana saya bukanlah pelajar yang cemerlang. Saya bermula dari pengajian di peringkat diploma, then kerja,sambung bachelor degree then kerja...dan sekarang sedaya mungkin untuk menghabiskan pengajian diperingkat sarjana...inshaALLAH kerja dulu lepas ini...so ia x mudah okay. Saya belajar n kerja, belajar n kerja n belajar. Even agak lambat sambung belajar, namun pengalaman itu sangatlah berharga....

Sebenarnya kat sini bukanlah nak highlight kan kisah saya, cuma belajar nie sebenarnya rezeki yang Allah bagi kat kita. Its a part of rezeki jugak la kan. Sebabnya, berapa banyak pun ilmu yang kita dapat kalau kita x bersyukur atas segala kurniaanNya. More, success atau tak kita dalam belajar nie sebenarnya ujian jugak untuk kita....more, belajar itu x semestinya melalui cara yang formal...kerana apabila kita dah tiada pun kita still diajar, cuma etika itu ilmu tersebut dah x boleh nak diamalkan....






1 comment:

Ayu said...

Assalamualaikum, kak linda...
setuju dgn statement "belajar nie sebenarnya rezeki yang Allah bagi kat kita"...
sesungguh menuntut ilmu adalah wajib pd setiap umat manusia..tambahan, kita dituntut menuntut ilmu hingga ke liang lahad...pentingkan belajar ni...dapat result corot2 tu bukn beerti kegagalan tp kdg2 ia adalah permulaan pd kejyaan...InsyaAllah...